Waarom employee experience zo belangrijk is

Employee experience is de ervaring die een werknemer opdoet tijdens zijn contacten met leidinggevenden, collega’s en klanten, dit bepaalt het beeld dat hij of zij heeft van de organisatie. Hoe meer dit beeld de verwachtingen overtreft, hoe meer de medewerker zich betrokken en gemotiveerd voelt. En andersom natuurlijk.

De arbeidsmarkt wordt steeds krapper. Waar medewerkers vroeger nog met trots veertig jaar lang voor een en dezelfde werkgever werkte, wisselen ze nu elke paar jaar van baan. Vroeger waren medewerkers blij om aan het werk te kunnen, maar tegenwoordig is het eerder omgedraaid en mogen werkgevers blij zijn dat de medewerkers voor hen willen werken.

De consequenties van dit ‘jobhoppen’ zijn voor werkgevers niet te onderschatten. Elke medewerker die vertrekt, neemt een bak aan kennis en ervaring mee, die je niet zomaar terug hebt. Bovendien is het in deze krappe arbeidsmarkt nog helemaal niet vanzelfsprekend om snel een goede vervanger te vinden. Dit maakt het ó zo belangrijk om de medewerkers die bij je willen werken zo betrokken en gemotiveerd te houden dat ze zo lang mogelijk bij je blijven. Werkgevers besteden daarom steeds meer aandacht aan de ‘employee experience’ om de beleving van hun medewerkers positief te beïnvloeden.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak wordt de employee experience plat geslagen tot tastbare zaken zoals een bloemetje op je verjaardag. Maar de “experience” op de overige 364 dagen van het jaar is natuurlijk veel belangrijker.

Employee experience = engagement

Engagement is de mate waarin medewerkers bereid zijn om ergens energie in te steken. Dit heeft alles te maken met de mate van plezier, waardering en nut die een medewerker in het dagelijkse werk ervaart.

Welke factoren beïnvloeden (onder andere) iemands engagement?            
  • Gevoel van eigenaarschap: zelf bepalen hoe je werkweer eruit ziet
  • Het gevoel dat je bijdraagt aan het hogere doel van de organisatie
  • Prettig gevoel bij collega's
  • talenten kunnen inzetten en ontwikkelen
  • Balans werk-privé

Sturen op employee experience

Uiteindelijk draait employee experience erom dat je je medewerkers optimaal motiveert en faciliteert om maximaal bij te dragen aan het succes van de organisatie.

Met deze 5 stappen maak je het verbeteren van de employee experience een continu proces in je organisatie:

  1. Meet de employee experience continu (dus niet één keer per jaar)
  2. Maak de resultaten van de meting voor alle betrokkenen inzichtelijk
  3. Ondersteun leidinggevenden om doorlopend het goede gesprek te voeren met hun medewerkers over de employee experience
  4. Ruim obstakels uit de weg die de employee experience negatief beïnvloeden
  5. Evalueer de employee experience aanpak jaarlijks en stuur zo nodig bij

Het onboarden van nieuw talent en het engageren van de huidige toppers wordt ondersteunt door een goede HR-strategie, employee engagement speelt hier een cruciale rol in…

Klaar voor de toekomst? Hunt & Hired bouwt graag mee aan uw succesverhaal!

Don't hesitate

Let's connect

Just call, email or meet us on LinkedIn

They already hired

Satisfied partners